200px-Icon_books.svg      Κείμενο:

Κανείς δεν θα μπορούσε να φανταστεί πριν λίγα χρόνια πόσο επίκαιρη θα γινόταν η αρετή της ανεκτικότητας. Κανείς δεν μπορούσε να προβλέψει ότι οι εθνικές και θρησκευτικές διαφορές ήταν δυνατό να εκτραπούν τόσο εύκολα σε μίσος, το οποίο Θα όπλιζε στρατούς και θα τους ωθούσε σε αιματηρές συγκρούσεις, θα γεννούσε εμπρηστές που με τους πυρσούς τους θα πυρπολούσαν κατοικίες αλλοδαπών, θα ενέπνεε δημοσιογράφους να προτρέψουν σε πρωτοσέλιδα εφημερίδων τους πολιτικούς με συνθήματα όπως «Τσακιστέ τους εχθρούς». Και όμως, παρόμοια φαινόμενα αποτελούν σήμερα πραγματικότητα. Γίνεται έτσι ξαφνικά επιτακτική η ανάγκη να ξανασκεφτούμε μια αρετή που μέχρι πριν από λίγο όλοι Θεωρούσαμε ότι ανήκε ι στα πολιτιστικά μας αυτονόητα: την αρετή της ανεκτικότητας.

Οι αγώνες για ανεξιθρησκία, για κατάργηση των φυλετικών διακρίσεων, για ελευθερία του λόγου και της συνείδησης, για αποποινικοποίηση του φρονήματος και πάνω από όλα, για καθιέρωση φιλελεύθερων και δημοκρατικών θεσμών, συνδέονται άρρηκτα με το αίτημα της ανεκτικότητας.

Η αξία της ανεκτικότητας προκύπτει ανάγλυφη αν τη συγκρίνουμε με το αντίθετο της: τον φανατισμό και τη μισαλλοδοξία. Καθημερινή εμπειρία όλων μας είναι ότι στον κόσμο δεν επικρατούν ενιαίες θρησκευτικές, πολιτικές ή ηθικές αντιλήψεις και ότι στα διάφορα πρακτικά ερωτήματα που απασχολούν ένα μεγαλύτερο ή μικρότερο κύκλο ανθρώπων δεν δίνονται συνήθως ομόφωνες απαντήσεις. Φανατικός κα ι μισαλλόδοξος δεν είναι απλώς όποιος είναι πεισμένος ότι οι δικές του αξίες, απόψεις και προτάσεις είναι ορθότερες. Αποκλείει εκ των προτέρων το να έχουν οι άλλοι ορθές αξίες, απόψεις και προτάσεις.

Αντίθετα, η ανεκτικότητα είναι η στάση εκείνου που, αν επιμένει στις απόψεις του, είναι επειδή έχει προηγουμένως προσπαθήσει να ελέγξει την ορθότητα τους. Είναι η στάση εκείνου που δέχεται εκ των προτέρων ότι μπορεί να έχει κάνει λάθος στις εκτιμήσεις του και που θεωρεί ευπρόσδεκτα τα επιχειρήματα των άλλων γιατί  τον βοηθούν να οξύνει τον έλεγχο του.

Η ηθική της ανεκτικότητας είναι ηθική της ανθρωπιάς. Αξιώνει από οδούς μας, εν όψει του γεγονότος ότι μας χωρίζου ν πολλά πράγματα, να προτάσσουμε πάντα αυτά που μας ενώνουν. Και σήμερα μας ενώνουν πολύ περισσότερα πράγματα από όσα ένωναν τους ανθρώπους σε παλαιότερες εποχές. Μας ενώνει όχι απλώς η επιθυμία αποφυγής του πολέμου, αλλά και η συνείδηση ότι μόνο με τον συντονισμό των προσπαθειών όλων μας μπορούν πια να εξασφαλιστούν ακόμη και οι φυσικές και βιολογικές προϋποθέσεις της επιβίωσης μας.

Π. Σούρλας

ΘΕΜΑΤΑ

Α. Να γράψετε την περίληψη του κειμένου σε 80-100 λέξεις    Μόρια 25

 Β1: Να εντοπίσετε τον τρόπο ανάπτυξης της πρώτης παραγράφου.  Μόρια 4

 Β2:Ποια η συλλογιστική πορεία της γ? παραγράφου του κειμένου  (να δικαιολογήσετε την απάντησή σας)   Μόρια 6

 Β3: «Η ηθική της ανεκτικότητας είναι ηθική της  ανθρωπιάς.» Αναπτύξτε τη διαπίστωση αυτή σε μία παράγραφο.

Μόρια 10

 Β4: ποιο  το  είδος  του  συλλογισμού  στην τελευταία παράγραφο   Μόρια 5

 Β5:· Nα  βρείτε συνώνυμα και  αντώνυμα(από ένα) παρακάτω  των λέξεων:

επίκαιρη ? ????????????????

ανεκτικότητας ? ……………….. ????????

προτρέψουν ? ????????????????.

ενιαίες ??????????????????

ευπρόσδεκτα ??????????????????

Αξιώνει  —> ………………………………………………                                       μόρια 10

 Γ. ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

Με αφορμή μια συζήτηση στην τάξη σου αναλαμβάνεις να προετοιμάσεις μια ομιλία που θα εκφωνήσεις στο σχολείο σου, προκειμένου να καταδείξεις στους συμμαθητές σου τη σημασία της ανεκτικότητας στη ζωή μας  στη σημερινή εποχή.              (600-700 λέξεις).                                                                                                             Μόρια 40

                                     Παπασαράντος Θεόδωρος, ΠΕ02

Κριτήριο Αξιολόγησης στην Έκθεση Γ Λυκείου

13.952 σχόλια στο Κριτήριο Αξιολόγησης στην Έκθεση Γ Λυκείου